Danmarkstur vecka 27, 2008

Dag 1

Dagens etapp är planerad till ca 50 mil. Jag drar på mig MC kläderna och går ut till hojen.

[]
Hojen är packad och klar för avfärd

Det är mörkt på himlen med begynnande regn. Drar ett plastskynke över hojen och ställer mig i vedboden för att vänta tills skuren är över. När det har regnat klart kör jag söder ut med första stopp Helsingborg och färjan till Danmark. En liten regnskur i höjd med Markaryd störde mig inte nämnvärt.

I väntan på uppehåll

Väl på Färjan i Helsingborg åt jag den obligatoriska Rostbiffmackan men avstod den lika obligatoriska ölen till förmån för en flaska mineralvatten. I butiken funderade jag på om jag skall försöka få ett helt flak öl med mig på hojen men insåg att det skulle innebära vissa problem med packningen. Köpte istället några lösa 33 cl burkar till det facila priset av ca 13 kronor styck! Värre än på bolaget!

Färden gick vidare längs Strandvejen ner mot Köpenhamn. Inga dåliga villor som ligger längs den vägen! Fortsätter genom Köpenhamn med siktet inställt på att komma över Stora Bältbron och fortsätta över Fyn och komma en bit upp på Jyllands östkust innan kvällen. Ack vad jag bedrog mig!

Efter ett tankstopp med en korv och en sexpack pilsner (naturligtvis stoppad i packväskan) hamnade jag på motorvägen mot bron. Jag gjorde fel på min GPS när jag skulle återgå till min ordinarie rutt efter avvikelsen till macken. Jag hade tänkt undvika motorvägen fram till bron. Väl inne på motorvägen blev det tvärstopp. Då kunde jag ju inte vända och köra tillbaks till min planerade rutt. Efter moget övervägande började jag trixa mig mellan bilar, lastbilar, bussar, husvagnar, mm. Jag tror inte att det är tillåtet men jag pallade inte att stå och vänta på motorvägen när solen stekte mig sakta. Tog mig till en avfart och lyckades komma av motorvägen. Där stog Politi och stoppade trafikanter så att de inte körde ut på motorvägen. Skyltar förkunnade att bron var avstängd. Körde runt lite planlöst i Korsør. Träffade en svensk kille som skulle till Legoland med sitt barnbarn och han hade hört att en djurtransport med flera hundra grisar hade vält vid andra brofästet.

Storabältbron

Efter en stunds väntan beslutade jag mig för att ta in på campingen vid brofästet. Stoppet på bron varade i ca 5 timmar. Skönt att man inte var kvar på motorvägen. Lite käk fixat på stormköket och en någorlunda kall öl satt fint när tältet väl var på plats. Fortsatt färd i morgon.

[]
Tältet uppe, maten på lågan och ölen öppnad

Dag 2

Körde över Stora Bältbron utan att se några spår efter gårdagens grisjakt. Rundade södra delen av Fyn på riktigt trevliga vägar.

Fina vägar på Fyn

Stannade för en fika vid Lilla Bältbron. Färden fortsatte sedan norrut på Jyllands östkust. Två mindre färjor fick jag åka innan jag var framme i Skagen.

Kö till en av färjorna

Mycket speciell natur men den får vänta till morgondagen. En bit mat och en öl står högst upp på min önskelista.

Skagen

Klockan är ca halv sju på kvällen och jag har suttit i över 50 mil på hojen. Stannade vid Grenens camping men där var så tätt mellan tälten att de nästan stod ovanpå varandra. Inte kunde man ha hojen intill tältet heller. Körde till Paul Eeg camping där tältplatserna var stora som villatomter!

Stora tältplatser på Paul Eeg camping

Dock var det massor av mygg och knott, så maten tillagades utanför tältet men avåts inne.

Pilsnerkorv och Franskbröd

Gott med kvällsmat

Aldrig har väl Bullens pilsnerkorv och lite torrt franskbröd smakat så gott. I morgon fortsätter färden söderut på Jyllands västkust.

Dag 3

Styr kosan söderut längs västkusten. Naturen här är mycket speciell och man bör åka hit för att enbart uppleva den. Sanddyner, hus med tak av vass, dvärgvuxna träd och spikraka vägar.

[]
Sanddyner och karakteristiska danska hus

Spikraka vägar

Nu är ju målet med min MC tur att just köra MC, så naturen får jag ta en annan gång.

Vägarna är inte speciellt upphetsande för MC åkning. Raka och hastighetsbegränsade till 80 km/h. Vissa mindre vägar hade jag lyckats att pricka in som bjöd på lite aktiv åkning. Stannade för natten i Ribe som är Danmarks äldsta stad. Pizza och en stor öl inne bland riktigt gamla hus smakade fint, efter en promenad från campingen.

Campingen i Ribe

Gamla, sneda hus i Ribe

Morgondagens färd går mot Tyska gränsen.

Dag 4

Fortsätter turen söderöver på Sönder Jylland. Passerar gränsen till Tyskland.

Gräns mellan Danmark och Tyskland

Äntligen tillåtet med lite högre fart på vägarna. Jag fick en riktig rundtur i Kiel. Hade tydligen lyckats trassla till det med ruttplaneringen i GPS:n. Jag började bli sugen på lite lunch men kom på att jag inte hade några Euro och kort är de ju dåliga på att ta i Tyskland, så det får bli lite mat på färjan. Väl framme i Puttgarden fick jag en smärre chock. Nästan 300 danska kronor, enkel biljett till Rødby! Hade jag kollat upp priset innan jag åkte hade jag valt en annan väg.

Färja mellan Puttgarden och Rödby

Maten på båten smakade bra trots att det var prefabricerad snitsel med smaklös bearnaise och flottiga pommes. Tänk vilken bra krydda hungern är! Jag hade ju inte ätit sedan frukost och nu var ju klockan fyra på eftermiddagen.

Väl tillbaks i Danmark fortsatte jag på Lollands östkust. Fina vägar som jag kan rekommendera. Ett gott råd! Ordna med camping innan klockan sex på kvällen. Efter flera försök lyckades jag få tag på en camping i närheten av Rude, som var öppen till klockan nio.

Väg med allé på Lolland

Bisserup camping, Rude

Upp med tältet, fram med stormköket och på med några korvar som var inlindade i bacon, inköpta i campingshoppen. Efter min gourmetmåltid tog jag en promenad längs stranden.

Strandpromenad vid Bisserup camping, Rude

Tillbaks vid tältet och MC:n upptäckte jag till min fasa att en skruv hade funnit sin väg in i mitt bakdäck. Det läckte lite luft så jag funderade på om däcket skulle vara tomt till morgondagen. Kunde inte göra så mycket åt det på kvällen, utan får kolla upp däckstrycket på en mack nästa dag. Jag har ju som väl är däcklagningssats med mig.

Skruv i bakdäcket

Körde norrut på Själlands västkust. Kollade däckstrycket men det hade knappt läckt ut någon luft, så det var ingen fara att fortsätta. Vägarna var ganska ok. Lite för mycket motorväg för min smak. Körde upp till norra Själland för att så småningom komma till färjan i Helsingör.

Färjekön vid Scandlines i Helsingör

Väl hemkommen blev det grillfest hos grannarna. Trevligt att få möjligheten att berätta om den ca 240 mil långa turen i Danmark.

Hemkommen igen

Vi får se vad det blir för tur till nästa år.